Stel, voor mijn raam staat een boom.

Als ik in gedachten ben, zie ik de boom, maar ik zie eigenlijk niet de boom van dit moment, maar mijn gebruikelijke beeld ervan.

De aandacht zegt; ”Kijk eens goed!” en dan zie ik de boom anders – de prachtige structuur , de enorme verscheidenheid, het leven in de boom. Hoe langer ik kijk, hoe meer in ik de boom kan ontdekken.

Ik word me ervan bewust wat een wonder een boom is.

In die zin heeft die gerichte aandacht een heilzaam en veranderd effect.

 

Boeddha’s levenswetten – Paul H. Köppler

 

Geef een reactie

