Het probleem van diepe en allesdoordringende onvrede zit in mijzelf, ik ben het zelf.

Ontwaken tot het vormloze zelf, het beëindigen van het probleem van diepe en allesdoordringende onvrede, zit in mijzelf, ik ben het zelf.

Ik ben het – het ‘ik’ dat helemaal niets is, het ‘ik’ dat geen enkele vorm heeft.

En ieder van ons, zonder uitzondering, is in essentie zo’n ‘ik’.

Niemand is uitgesloten.

We kunnen ons afvragen of

we er helemaal toe ontwaakt zijn of niet – een cruciale vraag voor iedereen die zijn of haar boeddhistische praktijk serieus neemt.

Maar hoe belangrijk dit soort overwegingen

en praktijken ook zijn, ze zijn allemaal secundair. Waarom?

Omdat ‘ontwaken de Weg is’.

Dát is de fundamentele waarheid van de boeddhistische praktijk.

Ontwaken is de weg

Geef een reactie

