De Zee

Dorothee Sölle

Als ik heel stil ben

kan ik vanuit mijn bed

de zee horen ruisen
Maar het is niet genoeg

heel stil te zijn

ik moet ook mijn gedachten

van het land terugtrekken
Het is niet genoeg

de gedachten van het

vasteland terug te trekken

ik moet ook het ademen

aan het ritme van de zee aanpassen

omdat ik bij het inademen

minder hoor
Het is niet genoeg

de adem aan het ritme van de zee aan te passen

ik moet ook handen en voeten

hun ongeduld afnemen
Het is niet genoeg

handen en voeten te kalmeren

ik moet ook de beelden over mezelf weggeven
Het is niet genoeg de beelden weg te geven

ik moet ook het moeten loslaten
Het is niet genoeg het moeten los te laten

zolang ik het ik niet verlaat
Het is niet genoeg het ik los te laten

ik leer vallen
Het is niet genoeg te vallen

maar terwijl ik val

en mij ontval

houd ik op

de zee te zoeken

omdat de zee nu

van de kust naar boven

mijn kamer binnengekomen

en overal om mij heen is
Als ik heel stil ben

Geef een reactie

