In zekere zin denken we allemaal als Descartes:

“ Ik denk gedachten, ik doe dingen, ik spreek woorden, ik struikel over mijn voeten en ik val lelijk tegen de grond, dus zal ik er toch wel zijn zeker?”

Tegelijkertijd ervaren we allemaal wat de Boedha ervoer:

 “ Dit bestaan is niets anders dan een onophoudelijk veranderlijke stroom van verschijnselen die uit allerlei veranderlijke deelaspecten bestaan en die we nooit helemaal gevat krijgen.

Geen vast ik te vinden daar.”

De kloof tussen wat we ervaren als onze bestaansgrond en wat we denken te moeten zijn om er te mogen zijn schept zo’n spanning in ons dat we van de weeromstuit uiterst onhandig door het leven trekken.

Dat, zag de Boedha onder zijn boom, was eigenlijk helemaal niet nodig.

Meer zelfs: door te zitten zoals hij zat, merkte hij dat hij op de een of andere manier het verzet tegen de zegels van het bestaan had gestaakt.

Zijn leven was veranderd.

Dit, zouden we kunnen zeggen, was het hart van de revolutie van de Boedha:

een meditatie waarbij je genoeg durft te hebben aan deze drie zegels.

Waarbij je zit in niets anders dan fragiliteit en onvatbaarheid, je bewust van de last die het verzet daartegen berokkent.

Net in theorie, maar concreet , hier en nu, in dit zittende lichaam.

Niet om logische welzijnstechnieken te vinden om het gat in ons ik-gevoel weg te moffelen onder een beeld van veiligheid, comfort of extase.

Ook niet om spirituele dogma’s uit te denken die tegenover al die fragiliteit een vast, eeuwig en aangenaam bestaan zouden kunnen poneren.

Zelfs niet om spirituele technieken te beoefenen die je op een hoger bestaansniveau doen belanden.

Het was zo eenvoudig dat er een genie voor nodig was om een hele mytische weg op zo weinig te baseren.

 

  • Lets’s get mythical –
  • Tom Hannes –

Geef een reactie

