VOLTOOIING EN HERNIEUWING : bij of na de overgang van 2013 naar 2014

Op (of reeds even voorbij) het kruispunt van twee hoofdstukken – van Oud naar Nieuw  – een gedeelde Nieuwjaarsboodschap van Amy Hollowell Sensei, dharmazus van Frank De Waele Sensei en een aantal gebeden  of sutra’s, vrij vertaald naar Tai Sheridan (Zen Prayers for repairing your Life).

Greetings all,
 
As 2013 has come to a close and we enter 2014, it’s a great moment to remind
ourselves where we have been and also to look clearly at where we are: at both
an end and a beginning. Think of a circle, which is both a completion (2013 is
complete) and a renewal (a new year, 2014, is starting, not even 24 hours old
yet). The possibilities for awakening and embodying loving actions are thus
endless, whatever the circumstances, at every moment of life!
May we deepen our practice together in the coming year, realizing the full
potential in our lives and enriching all those around us.
 
With gratitude,
Amy Sensei
 
 
cirkel
 
 
 
 
 

Gebed voor Geboorte

 Ik stel mezelf open voor de geboorte van
iedereen en alles als het mysterie van
leven en bestaan 
 
Ik ben bereid om te leven in dagelijkse
dankbaarheid voor dit kostbare
menselijke leven dat even zeldzaam is als
een zonsverduistering
 
Ik ben bereid om de waardigheid van alle
levensvormen te eren als manifestaties
van het wonder van het bestaan.
 
Ik ben bereid te zien dat alles fris en
levendig geboren wordt in elk ogenblik
van aanwezig gewaarzijn
 
Ik stel mezelf open voor de geboorte van
alles en iedereen als het mysterie van
leven en bestaan.
 

 Gebed voor Sterven

 Ik stel mezelf open voor het sterven van
geliefden, vrienden, de mensheid en alle
wezens want dit is de weg van het leven
 
Ik ben bereid om mijn eigen dood te
aanvaarden als een natuurlijke en
waardevolle draad in het weefsel van het
Grote Mysterie
 
Ik ben bereid om al mijn angsten en
weerstanden los te laten tegen het einde
van mijn aardse bestaan
 
Ik ben bereid om het bewustzijn van mijn
sterfelijkheid levendig te houden zodat
mijn hart zich kan openen voor de diepten
van het leven
 
Ik stel mezelf open voor het sterven van
geliefden, vrienden, de mensheid en alle
levende wezens want dit is de weg van
het leven
 

 Gebed voor het Leven

Ik stel mezelf open voor leven en sterven
als de kern van mijn bestaan en ben
bereid om te leren een wijze en
vriendelijke persoon te zijn
 
Ik ben bereid om al mijn mentale
gewoontes, die mij beletten om in het hier
en nu te leven, op te geven
 
Ik ben bereid om al mijn emotionele
gewoontes los te laten die me beletten om
in totale aanwezigheid te leven
 
Ik ben bereid om al mijn lichamelijke
gewoontes los te laten die me beletten om
in vrede en harmonie te leven
 
Ik open mezelf voor leven en sterven als
de kern van mijn bestaan en ben bereid
om te leren een wijze en vriendelijke
persoon te zijn
 

Gebed voor Vandaag

 Ik open mezelf voor vandaag als de totaliteit
van mijn leven want deze dag omvat al mijn
ervaringen, mijn leven en sterven.
 
Ik ben bereid om deze dag in te duiken met
vitaliteit, helderheid en goede wil en mezelf
zonder voorbehoud ten volle te geven
 
 Ik ben bereid om op te houden te leven
in gisteren en morgen want het is vandaag
dat de wereld bloeit
 
Ik ben bereid om alles te omarmen dat zich
aandient want dit zijn mijn zegeningen
 
 Ik open mezelf voor vandaag als de totaliteit
van mijn leven want deze dag omvat al mijn
ervaringen, mijn leven en sterven
 

Gebed voor Nu

 Ik open mezelf om alert te zijn in het heden en 
om volkomen levendig te zijn en betrokken
ten opzichte van alles wat gebeurt
 
Ik ben bereid om op te houden mijn ervaringen en innerlijke
gesteldheden van gedachten, emoties, gewaarwordingen en intuïtie
te vermijden wanneer ze zich manifesteren
 
Ik ben bereid om te vertragen zodat ik
gecenterd bij mezelf kan blijven en
dicht bij de kern van mijn bestaan kan leven  
 
Ik ben bereid om niet langer te blijven handelen
alsof voorbije herinneringen en toekomstige dromen
een bevredigend alternatief vormen voor hier en nu
 
Ik open mezelf om alert te zijn in het heden en
om volkomen levendig te zijn en betrokken
ten opzichte van alles wat gebeurt
 

Geef een reactie

